Tutkimus: ABC-lataus on edelleen kotimaisten latauspalveluntarjoajien ykkönen!
ABC-lataus on sijoittunut jälleen kotimaisten latauspalveluntarjoajien kärkeen sähköautojen latauspalveluja vertailevassa EPSI Rating -kuluttajatutkimuksessa. Kaikkia Suomen markkinassa toimivia julkisia latauspalveluja vertailtaessa Tesla nappasi viime vuoden tapaan ykköspaikan mutta ABC-lataus veti kultamitalistia pidemmän korren esimerkiksi asiakasuskollisuutta ja parhaita latausasemien sijainteja koskevissa teemoissa.
Pohjoismaat kattavassa EPSI Rating -organisaation* riippumattomassa tutkimuksessa vertailtiin sähkölataustoimijoita esimerkiksi asioinnin sujuvuuden, asiakkaiden kokeman verkoston kattavuuden, sähkölatauksen maksutapahtuman ja latausnopeuden suhteen. ABC-latauksella oli tutkimuksen mukaan viime vuoden tapaan uskollisimmat asiakkaat ja asiakkaat kokivat ABC-latausverkoston Suomen laajimpana ja sijainneiltaan parhaana lataustoimijana.
Koko lataustoimialaa koskevissa mittareissa yleinen asiakastyytyväisyys lataustoimijoita kohtaan osoittaa varoivaista nousujohteisuutta. ABC-latauksen saavuttamat pisteet olivat kautta linjan koko toimialaa merkittävästi paremmat vaikkakin tunnusluvut laskivat hieman viime vuoden tuloksiin nähden. Huomionarvoista kuitenkin on, että tutkimuksen mukaan kuluttajien odotukset ABC-latauksen verkostoa ja lataustapahtumia kohtaan on kasvanut aiempiin vuosiin nähden. Iloksemme voimme havaita, että kasvaneet odotukset ovat myös täyttyneet mainioiden tulosten myötä. Lisäksi ABC-latauksen suositteluhalukkuus (NPS) oli tutkimuksen korkein.
Arjen sujuvuus on avain asiakasuskollisuuteen
Suomalaiset kokevat ABC-latauksen verkoston koko Suomen kattavimmaksi ja sijainneiltaan erityisen hyvin saavutettavaksi. ABC-latauksen yli 350 latausasemaa ja niiden lähes 2000 latauspistettä löytyvätkin kätevästi arjen asioinnin ja sujuvan matkanteon reiteiltä. Tämä lisää merkittävästi sähköautoilun sujuvuutta kaikkialla Suomessa. Latausasemien saavutettavuus ja selkeät ohjeet latauspisteillä näyttäytyivät merkittävinä tekijöinä myös suositteluhalukkuuden kasvussa ja korkeassa asiakasuskollisuudessa.
Verkoston laajentamisen rinnalla keskitymme tällä hetkellä latausasemiemme kasvattamiseen niin latauspisteiden kuin tehojenkin osalta, jotta sähköautoilu olisi jatkossakin mahdollisimman sujuvaa ja nopeaa myös ruuhka-aikoina. Samalla olemme keskittyneet huolto- ja asiakaspalvelun toimivuuteen ja jatkuvaan kehittämiseen, jotta mahdolliset toimintaverkostossa ilmenevät ongelmat eivät ehdi näyttäytyä asiakkaalle saakka.
* EPSI Rating -organisaation riippumaton tutkimus Latauspisteet 11/2024. Tutkimukseen haastateltiin Pohjoismaissa noin 3000 asiakasta loka-marraskuussa 2024. Tutkimuksen virhemarginaali on 2–3 prosenttiyksikköä. Virhemarginaali koskee asiakastyytyväisyysindeksiä.