Latauskäyristä tehojakoon – toteutunut latausteho on monen tekijän summa

article-hero-image

Kuinka paljon autoni akun varaus nousee lataustapahtuman aikana? Miksi joskus saan vähemmän tehoja kuin toiste? Kuinka voin varmistaa parhaat tehot ja nopean paluun tien päälle? Toteutunut latausteho riippuu monesta tekijästä ja luvatusta jääneisiin lataustehoihin voi etsiä syyllistä niin peilistä, autosta, latausajankohdasta kuin latausasemastakin. Kaiken takana on kuitenkin fysiikan oppituntien perusteet. 

Vieläkö muistat sähköopin perusteet? 

Sähköteho, eli tässä yhteydessä latausteho määrittyy jännitteen ja virran tulolla. Virran yksikkö on ampeeri, sähköjännitteen voltti ja tehoa mitataan wateissa. Sähköauton moottorin tehot ilmoitetaan yleisesti kilowatteina (kW), joihin myös ABC-latauksen hinnoittelu perustuu. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä suurempi teho latauspisteessä on saatavilla, sitä nopeammin auto latautuu. Se, kuinka paljon tehoja autosi voi ottaa vastaan ja kuinka nopeasti on kuitenkin useamman seikan summa. 

Tunne autosi ja varmista parhaat lataustehot jokaiseen tilanteeseen 

Automallien kyvyssä vastaanottaa tehoja optimaalisesti on eroja. Sähköauton lataustehoa ohjaa auton sisäinen BMS-järjestelmä (Battery Management System), jonka valmistaja on ohjelmoinut huomioiden sähköautossa olevan akuston kemian, jäähdytyksen ja muut ominaisuudet. Näin saavutetaan latausteho, jolla akusto latautuu mahdollisimman tehokkaasti varmistaen samalla akuston pitkä käyttöikä. 

Suurimmassa osassa sähköautoja latausteho on korkeimmillaan akuston ollessa melko tyhjä. Tyypillisesti lataustehon huipputeho saatetaan saavuttaa jo esimerkiksi alle 20 % varaustasolla, jonka jälkeen latausteho lähtee nopeasti laskemaan. Tästä muodostuvaa lataustehon ja akuston varaustason kuvaajaa kutsutaan yleisesti latauskäyräksi, joka vaihtelee automallin mukaan. Oman auton latauskäyrän tuntemisesta on monta etua. Matkan päällä minimoit latausajan, kun latauskäyrä on korkea ja akku tyhjempi. Tällöin lataat autoosi nopeasti paljon kilowattitunteja. Useimmissa sähköautoissa lataustehon käyrä on sen mallinen, että esimerkiksi 80 % varaustason saavuttamisen jälkeen suurteholatausta ei enää kannata jatkaa, koska latausteho on jo kovin matala. 

Akuston lämpötila vaikuttaa toteutuneisiin lataustehoihin. Useista sähköautoista löytyvä akuston esilämmitystoiminto tarjoaa kuljettajalle vaihtoehtoja optimoida joko pidempi taukoaika ilman esilämmitystä tai nopeammin runsaita lisäkilowattitunteja tarjoava lataushetki. Akuston esilämmitys kuluttaa tietenkin sähköä. Tällöin tarvitaan jonkin verran enemmän sähköä ja lataustapahtuma maksaa hieman enemmän, mutta tyhjemmän ja lämpimämmän akun lataaminen sujuu nopeammin. Lähes kaikissa uusissa sähköautomalleissa on lisäksi aktiivinen akuston jäähdytystoiminto, joten latausteho pysyy hyvänä kovilla helteilläkin. Akun lämpötilan optimoiminen omaan lataustarpeeseen sopivaksi näyttäytyykin sähköautoilijalle hyödyllisenä ja toisinaan myös rahanarvoisena taitona! Osassa automalleista akuston esilämmityksen voi käynnistää ajotietokoneesta ja osassa laittaa auton omaan navigaattoriin suurteholatausaseman päätepisteeksi tai välikohteeksi. ABC-latausasemat löytyvät autojen navigaattoreista juuri tätä ominaisuutta varten! 

Latausasemalla virransaantiin vaikuttavat dynaaminen tehonjako ja luvatut tehot 

Teho- ja suurteholatausasemillamme on käytössä aseman kokonaistehon dynaaminen tehonjako. Dynaamisessa tehonjaossa latausaseman kokonaisteho jaetaan joustavasti yksittäisten latauspisteiden välillä. Jos esimerkiksi latausasemalla on vain yksi auto lataamassa, sille voidaan tarjota koko latausaseman teho, kuitenkin pistokekohtaisen maksimitehon rajoissa. Ruuhkan lisääntyessä tehot jaetaan ja lataustehot alenevat. Latausaseman kokonaistehon näet ABC-mobiilista! 

ABC-mobiilin hyödyntäminen jo ennen lataustapahtumaa on kannattavaa myös siksi, että dynaamisen tehonjaon toteutuessa vähemmän ruuhkaisen latausaseman valinta voi olla fiksua. Näet sovelluksesta kokonaistehon lisäksi myös esimerkiksi vapaana olevien latauspisteiden määrän tai toisaalta voit helposti navigoida läheiselle vähemmän ruuhkaiselle ABC-latausasemalle.  

Toinen asemakohtainen toteutuneisiin lataustehoihin vaikuttava tekijä on latauspisteen ominaisuudet. ABC-latauksen asemat tarjoavat latauspisteille eri suuruisia määriä latausvirtaa. Asemilla, joiden latauspisteillä on käytössä 500:n ampeerin latausvirta, saa paremman lataustehon myös matalamman jännitteen sähköautolla. Esimerkiksi, mikäli sähköauton akuston jännite on 350V, saa se 500A latausvirran kohteessa 350V x 500A, eli 175 000 W, eli 175 kW:n lataustehon, mikäli auto sitä pystyy muutoin ottamaan vastaan ja aseman kokonaisteho riittää. Sen sijaan asemalla, jossa on 375A latausvirta, saa samainen auto 350V jännitteellä enintään 131 250 W, eli noin 131 kW:n lataustehon. 

Sähköautojen akustoja on eritasoisilla jännitteillä. Suurin osa sähköautoista on varustettu noin 400V jännitteen akustoilla ja kaikilla ABC-latausasemilla on tarjolla vähintään 400V latausjännite. Osa uudemmista sähköautoista on varustettu 800V:n jännitteen akustoilla ja niihin saa parhaan lataustehon asemillamme, joissa on tarjolla adaptiivinen jännite, eli tuettuna on myös yli 800V jännitteen lataus. ABC-mobiilin suodattimilla pystyt rajaamaan kartta- tai listanäkymästä pois asemat, joilla ei ole 800V jännitettä. 

Apsin vinkit tien päälle: 

  • Nopeaa ja tehokasta lataustaukoa mielivän kannattaa ruuhkaisimman aseman sijaan kannattaa valita läheinen tyhjempi ABC-latausasema. ABC-latauksen verkosto koetaan tutkitusti maan kattavimmaksi ja löydät latausasemat niin ABC Liikennemyymälöiden kuin S-ryhmän ruokakauppojen ja Sokos Hotellienkin yhteydestä. 

  • Lähde matkaan täydellä akulla ja lataa silloin, kun itselläsi on tarve pysähtyä. Ihminen tarvitsee usein taukoa ennen autoa.  

  • Ota ABC-mobiilista kaikki hyöty irti! Sovelluksella voit maksaa latauksen mutta löydät latausasemien tiedoista mm. tiedon aseman kokonaistehoista, latauspistetyypeistä, vapaista latauspisteistä ja lähistöllä olevista palveluista. Uutena ominaisuutena nyt myös voi rajata näkymään asemat, joilla on tuki 800V jännitteen lataukseen.

  • Useimmissa sähköautoissa saat nopeammin paremmat lataustehot, kun tunnet oman autosi lataustehon käyrän ja menet lataamaan sopivan tyhjällä akustolla! Usein on nopeampi ja parempi ajaa kaksi lyhyempää matkaa kuin ladata akku kerralla yli 80 % varaustasoon, koska autojen latausteho alkaa heiketä noin 70–90 prosentista alkaen automallin mukaan.  

  • Hyödynnä akuston esilämmitystoimintoa fiksusti. Voit optimoida lataustapahtuman nopeutta ja sen myötä oman taukosi pituutta akun lämpötilan ja varaustason optimoinnilla.  

  • Talviolosuhteet tai toisaalta kesähelle asettaa sähköautoiluun omat mausteensa, joiden taklaamiseen on omat kikka kolmosensa. Kannattaa valita auto, jossa on akun lämmitin, niin lataaminen sujuu paljon nopeammin talvella. Kesällä tilanne on päinvastainen: aktiivisella akun jäähdytyksellä varustettu sähköauto latautuu paljon nopeammin kuumina päivinä. Se on tärkeä ominaisuus, jos ajat paljon moottoriteillä ja sinun on pysähdyttävä usein pikalataamaan autoa samalla reissulla.  

 

Aihealueet

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

google-play-badge
appstore-badge
footer-abc-logo