ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa

article-hero-image

ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.   

ABC:llä digitaalinen kauppa on kasvanut vahvasti viime vuosina.  

– ABC-mobiilissa oli viime vuonna yli seitsemän miljoonaa maksutapahtumaa ja vuosimyynti liikkuu sadoissa miljoonissa euroissa. Nyt rekisteröityneiden käyttäjien määrä on jo yli 700 000, iloitsee ABC-ketjun johtaja Harri Tuomaala SOK Liikennekaupasta.  

Viimeisen vuoden aikana käyttäjien määrä on kasvanut yli 100 000 rekisteröityneellä käyttäjällä. Maksutapahtumien määrä sen sijaan kasvoi jopa kahdella miljoonalla.   

Etenkin sähkölataus tuo uusia käyttäjiä 

ABC-mobiilin palveluihin kuuluvat muun muassa mobiilitankkaus, ennakkoon maksettavat ruokatilaukset, sähköauton lataus sekä autopesu. 

Viime vuosina ABC-mobiilin käyttö on kasvanut selkeästi kaikissa sovelluksen palveluissa.  

– Esimerkiksi sähköautoilun nousu tuo ketjulle yhä enemmän täysin uusia asiakkaita, kertoo ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja Jussi Säilä SOK Liikennekaupasta.  

Mobiilitankkaajia eniten pääkaupunkiseudulla  

ABC-mobiilin suosituin palvelu on mobiilitankkaus, joka kehitettiin S-ryhmässä ensimmäisenä maailmassa kymmenen vuotta sitten.  

Mobiilitankkaus on erityisessä suosiossa pääkaupunkiseudulla. Muutamilla pääkaupunkiseudun ABC-asemilla jo lähes viidennes tankkauksista tehdään mobiililla. Toiseksi eniten mobiilitankkauksen osuus korostuu Pirkanmaan ja Pohjois-Savon asemilla.  

ABC Ravintolan mobiiliostoissa piikki Itä-Suomessa  

Ravintolapalveluiden mobiilitilaukset korostuvat tällä hetkellä sen sijaan Itä-Suomessa, jossa osassa ABC-asemia jopa yli kymmenes ravintolatilauksista tehdään mobiilisti.  

– Ennustamme, että ravintolatilausten teko mobiilisti kasvattaa suosiotaan tulevaisuudessa liikennemyymälöissä eri puolilla Suomea. Olemme saaneet asiakkailtamme palautetta etenkin nopeudesta ja helppoudesta – ABC Ravintolan annokset voi tilata ennakkoon asemalle jo tien päältä, Säilä kertoo.   

ABC on panostanut digitaalisuuteen vahvasti. Tänä vuonna uudistetaan ABC-mobiilin ilmettä, mikä helpottaa sovelluksen käyttöä entisestään. Tulevaisuudessa tekoäly ja suosittelu ovat asiakkaan apuna.  

Myös muutamissa ABC Liikennemyymälöissä testissä olevat pikakassat ja reaaliaikaiset noutonäytöt ovat yksi osa ketjun digikehityspolkua. 

Aihealueet

google-play-badge
appstore-badge
footer-abc-logo