RESTAURANG - VANLIGA FRÅGOR
Vi har sammanställt de vanligast förekommande frågorna relaterade till förbeställning och betalning av mat på ABC Restaurangen i den här sektionen
ABC-MOBIILI - MOBILAPPEN - FÖRHANDSBESTÄLLNING OCH BETALNING AV RESTAURANGMAT
Hur fungerar matbeställning i ABC-mobiili - mobilappen?
Välj Restaurang-funktionen och tryck antingen på “Börja beställa mat” eller på knappen ABC Burger. Du kan också välja “Börja beställa mat” i startvyn för ABC-mobiili - mobilappen. Då ser du genast de populäraste restaurangerna som ligger närmast dig. Välj den rätt du vill ha i listan. Om du vill ha mer information om portionen kan du trycka på dess namn, och om du vill beställa portionen ska du trycka på Lägg till i din beställning. Du kan också lägga till portionen i beställningen genom att trycka på prisknappen. Gå därefter vidare till betalningen genom att trycka på knappen Visa beställningen. Mer information ges i fliken Anvisningar, som finns i det övre högra hörnet i vyn Gör en beställning eller Din beställning.
Kan man beställa mat från en restaurang med ABC-mobiili - mobilappen under stationens öppettider?
Öppettiderna för beställning av mat visas stationsvis i ABC-mobiili - mobilappen. Beställningar tas endast emot för samma dag. Det är alltså inte möjligt att göra en förhandsbeställning för följande dag.
Vilka restaurangprodukter går det att beställa med ABC-mobiili - mobilappen?
ABC Trafikbutikens beställningsutbud visas i ABC-mobiili - mobilappen. Det är bra att observera att utbudet kan variera mellan stationer.
Kan jag betala buffémåltider med ABC-mobiili - mobilappen?
Ja, det kan du. Du får 10 % rabatt på buffébordet när du beställer och betalar med ABC-mobiili - mobilappen. Förmånen gäller buffébordsmåltider till normalpris, rabatt beviljas inte för buffébordsmåltider för barn. Betala inte för buffébordet förrän du kommit till stationen. Ett förhandsbetalt buffébord ska användas inom 60 minuter efter köpet.
Hur avbokar man en matbeställning i ABC-mobiili - mobilappen?
En mobilbeställning är alltid bindande. Ibland kan oförutsedda och tvingande situationer inträffa då man blir tvungen att ångra en beställning. I sådana situationer ska beställningen avbokas genom att ringa ABC Trafikbutiken så fort som möjligt. Telefonnumret för varje trafikbutik finns i ABC-mobiili - mobilappens beställningsbekräftelse. Kundens beställning gottgörs alltid från fall till fall.
Kan även grupper använda ABC-mobiili - mobilappen för förhandsbeställning av mat?
För närvarande är antalet personer som kan göra en gemensam beställning begränsat till 12 personer. Större grupper ombeds göra beställningar med hjälp av formuläret på sidan gruppbeställning på www.abcasemat.fi. Bokningar för grupper på över 12 personer för samma eller nästa dag ska alltid göras per telefon direkt till stationen, så att vi kan säkerställa att allt går så smidigt som möjligt för er grupp.
Observera att om en grupp resenärer beställer matportioner i förväg med hjälp av sina egna ABC-mobiili - mobilappen-appar, kan det ta längre för beställningarna att bli klara än vad kunden hoppats på.
Hur betalar man för en matbeställning med ABC-mobiili - mobilappen?
Ett belopp som motsvarar beställningen debiteras från det Visa- eller MasterCard-betalkort (debit- eller credit-kort) som är registrerat i ABC-mobiili - mobilappen, från S-Business-kortet eller som Apple Pay-betalning.
Får jag en stämpel på mitt ABC-måltidsförmånskort för en portion jag köpt i ABC-mobiili - mobilappen?
För närvarande är det inte möjligt att få en stämpel på ABC-måltidsförmånskortet för en portion som köpts i ABC-mobiili - mobilappen.
Kan jag ändra min portion i ABC-mobiili - mobilappen?
Det är möjligt att byta ut portionens huvudtillbehör, exempelvis potatismos mot grönsaker eller pommes frites. Du kan anpassa portionen genom att ta bort delar av den, till exempel såsen. Ändringar av portioner ska göras i ABC-mobiili - mobilappen vid beställningen.
Hur beaktas specialdieter i ABC-mobiili - mobilappen?
Specialdieter uppges för varje produkt i ABC-mobiili - mobilappen. Det går också att beställa hamburgare med glutenfri semla eller vegetarisk biff. Vissa portioner går även att få veganska.
Kan man öka portionsstorleken i ABC-mobiili - mobilappen?
Ja. Du kan exempelvis beställa extra biffar eller köttbullar till din portion. Till vissa portioner kan du lägga till extra dippsåser eller andra såser. Till ABC Burger-portionerna kan du beställa en större portion pommes frites.
Går det att beställa mat på alla stationer med ABC-mobiili - mobilappen?
Ja, det går att beställa mat med ABC-mobiili - mobilappen i alla ABC Trafikbutiker.
Var får jag ett kvitto på en mobilbeställning av mat?
När du beställt en portion från restaurangen bildas ett elektroniskt kassakvitto automatiskt i vyn Historik i ABC-mobiili - mobilappen.
Kan jag också få ett papperskvitto från ABC Trafikbutiken när jag beställer mat med ABC-mobiili - mobilappen?
Tyvärr går det inte få ett papperskvitto på matbeställningen, utan kvittot visas i ABC-mobiili - mobilappen på fliken Historik.
Hur vet jag vilket bord min portion serveras till?
Borden i restaurangen är numrerade med dekaler. Då du kommer till stationen ska du välja ett ledigt bord och uppge bordets nummer i mobilbeställningen. Med hjälp av bordets nummer vet personalen till vilket bord de ska servera portionen.
Var ska jag hämta matportioner som jag beställt som take away i ABC-mobiili - mobilappen?
Take away-portioner förpackas färdigt och hämtas till bordet på samma sätt som portioner som äts på stationen. Då du kommer till stationen ska du välja ett ledigt bord och uppge bordets nummer i mobilbeställningen. Bordsnumret visar personalen till vilket bord de ska hämta maten du beställt.
Vad ska jag göra om det vid min ankomst inte finns lediga numrerade bord eller andra bord?
Om detta skulle hända, vänligen kontakta ABC Trafikbutikens personal.
Vad ska jag göra om jag av misstag beställer mat till fel station?
Då du märker felet ska du genast kontakta den station till vilken du gjort beställningen. Man kommer överens om gottgörelse från fall till fall, men om portionerna inte ännu har hunnit tillredas gottgörs du beställningen.
Vad ska jag göra om jag inte hinner till stationen till den tidpunkt jag angett?
Kontakta stationen utan dröjsmål och meddela den nya beräknade ankomsttiden. Det är kundens ansvar att uppge rätt ankomsttid. En färdig portion kan förvaras i 10 minuter från att beställningen har meddelats vara klar. Portioner som väntat i mer än 10 minuter kan inte längre serveras, eftersom vi vill garantera kvaliteten för våra produkter.
Vad ska jag göra om jag av misstag uppger fel bordsnummer då jag anländer till stationen?
Vänligen kontakta personalen på stationen.
Jag vill beställa mat till en parkeringsruta för avhämtning utanför ABC-stationen. Hur ska jag göra?
När du anländer till den ABC-station där du har beställt mat ska du leta efter stationens parkeringsrutor för avhämtning. Var avhämtningsrutorna ligger beror på vilken station du har valt, men tanken har varit att placera dem nära entrén till stationen. Avhämtningsrutorna är tydligt markerade. Parkera på en parkeringsruta för avhämtning och ange dess nummer som bordsnummer i ABC-mobiili - mobilappen. Rätterna levereras till dig vid den tidpunkt du har uppgett.
Kan jag beställa en buffémåltid som take away i ABC-mobiili - mobilappen?
På vissa ABC-stationer går det även att beställa buffémat för avhämtning. Produkten visas på À la carte-menyn och vanligtvis kan du välja bland 1–3 alternativ. Portionen förpackas i en take away-ask. Du kan också välja en dryck till din portion.
Kan jag beställa Arnolds donuts med ABC-mobiili - mobilappen?
Ja, om Arnolds donuts ingår i den valda stationens utbud. Du kan köpa Arnolds donuts i take away-askar med 2, 6 eller 12 stycken och välja bland fyra olika smakalternativ.
Buffébord och öppettider
Varifrån kommer ABC:s bufférätter?
Våra yrkeskunniga ABC-köksmästare och kockar tillagar den mat som serveras på buffébordet i ABC Trafikbutiker på plats i ABC Trafikbutikens kök. Trafikbutikernas buffémenyer varierar dagligen. Du hittar dem på vår webbplats vid stationens namn. På stationernas egna sidor anges för vilka specialdieter (L, G, LF) rätterna lämpar sig. Om du har en specialdiet eller är allergisk mot något ska du alltid kontrollera matens innehåll med vår personal när du beställer.
När är ABC Trafikbutikerna öppna?
ABC Trafikbutikerna betjänar varje dag under hela året, även på helgdagar som jul och midsommar osv. Marketarna och restaurangen betjänar alltid under Trafikbutikens öppettider. Kolla stationens öppettider på vår webbplats eller i ABC-mobiili - mobilappen.
ABC Restaurangens À la carte-urval har ändrats. Vad innebär detta?
ABC-Restaurangens kunders behov och önskemål varierar mellan olika stationer. I fortsättningen kommer varje ABC-Restaurang att ha en skräddarsydd à la carte-lista för just den stationens kundkrets, utan att glömma bort våra ständiga favoriter. Vi följer kontinuerligt med våra kunders önskemål och uppdaterar vid behov menyn enligt dem. Ändringar av À la carte-menyn påverkar inte utbudet på buffébordet, ABC Burger och Hesburger som finns på ABC-stationerna. Det aktuella utbudet på varje ABC-restaurang kan enkelt kontrolleras i ABC-mobiili -mobilappen eller på adressen abcasemat.fi.
Hur ändras urvalet?
À la carte-menyns omfattning kan framöver variera mellan stationer. Favoritportionerna finns fortfarande att få på varje ABC-Restaurang. Dessa är för närvarande Lövbiff, Köttbullspanna, Bonuspanna, Grisschnitzel, Bearnaisebroiler, Getostbroiler, Lantsallad med kyckling och Bearnaiselax. Även KEBABC! Med kebabkött eller strimlade bondbönor, Apan Apsis favoriter och frukosttallrik finns för närvarande på menyn för varje ABC-Restaurang. Utöver favoriterna erbjuder ABC-Restaurangernas Á la carte-meny följande rätter: Toppade pommes frites med pulled pork eller kyckling, Chef´s Burger-portioner, ABC Pizza och natt- och kvällsmeny. Dessa kan alltså finnas med i utbudet beroende på station eller exempelvis säsong. Det aktuella utbudet på varje ABC-Restaurang kan enkelt kontrolleras i ABC-mobiili - mobilappen eller på adressen abcasemat.fi.