Eko E85 - ympäristöystävällinen polttoaine
Kiertotalousyhteiskunnassa tavoitteena on vähentää kulutusta ja hyödyntää jätteitä uusioraaka-aineina. Hävikkiruoasta ja elintarviketeollisuuden sivuvirroista valmistettava, ajoneuvojen polttoaineena käytettävä ABC:n Eko E85 -polttonesteen etanoli on asian ytimessä. Tuotteena se on kova paketti: bioetanoli syntyy kierrätyksessä, ja sen päästöt ovat huomattavasti bensiiniä pienemmät. Eko E85 vähentää autoilun elinkaaren fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia.
Suomessa tavoitellaan liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tämän saavuttaminen vaatii tuntuvia toimia, jotka koskettavat erityisesti henkilöautoilua. Tällä tiellä autokannan uudistamisella sekä teknologisilla muutoksilla on ratkaiseva merkitys.
Sähköllä toimiva – tai mikään muukaan – uusi auto ei ole ainoa tapa siirtyä kohti ympäristöystävällisempää ajamista. Vanha, mutta luotettava bensiinikäyttöinen auto on vain muutaman sadan euron sijoituksella ja nopealla asennuksella mahdollista päivittää käyttämään vähäpäästöisempää Eko E85 -bioetanolia. Sitä myydään noin sadalla ABC-asemalla eri puolilla maata.
UUTTA VIRTAA VANHAAN AUTOON
Bioetanoli sopii käytettäväksi flexfuel-moottorilla varustetuissa autoissa sekä bensiiniautoissa, joihin on asennettu polttoaineen käytön mahdollistava lisälaite. E85-muutossarjana puhuteltava laite tunnistaa käytetyn polttoaineen – bioetanolin, bensiinin tai niiden sekoituksen – ja säätää moottorin ruiskusuuttimet toimimaan oikein.
- Tämä tuote mahdollistaa ympäristöteon suurelle määrälle nykyisiä bensa-autoilijoita ilman suuria investointeja uuteen ajoneuvoon. Ympäristöteko on näin useampien ulottuvilla, sanoo kehitysjohtaja Tiina Viksten SOK ABC-ketjuohjauksesta.
JOKAISELLE SOPIVA VAIHTOEHTO
Vähäpäästöisen liikenteen saavuttaminen ei ole yhden käyttövoiman kauppa, eivätkä esimerkiksi sähköön, bioetanoliin tai biokaasuun perustuvat liikkumisratkaisut ole toistensa kilpailijoita. Kaikkia sovellutuksia tarvitaan, kun tavoitellaan liikenteen päästöjen puolittamista.
Vaihtoehdot ovat myös tarpeen, jotta jokaisen autoilijan kukkarolle, asuinpaikalle ja elämäntilanteelle sopiva tapa liikkua olisi saavutettavissa. Pitkien etäisyyksien Suomessa on haastavaa ja kallista rakentaa kaikenkattavaa lataus- tai kaasuinfrastruktuuria.